De website van a.s.r. maakt gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de website goed te laten werken en om de website, volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Hiermee kun je feedback geven of onze informatie delen op social media. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
In 2018 organiseerde a.s.r. voor de derde en laatste keer de a.s.r. scholen challenge. De a.s.r. scholen challenge was een initiatief van a.s.r., in samenwerking met de Dutch Green Building Council en de Provincie Utrecht, waarmee wij kinderen wilden laten nadenken over duurzaamheid, te beginnen bij hun eigen school.
Leerlingen werden bij de a.s.r. scholen challenge uitgedaagd om het beste idee te bedenken om hun school te verduurzamen. Deelname aan de challenge was voor de leerlingen een leerzame en inspirerende ervaring. De school maakte bovendien kans op € 12.500 om het duurzame idee ook daadwerkelijk uit te voeren.
Met het invullen van een Quickscan kreeg de school eenvoudig inzicht in de duurzame aspecten op het gebied van beleid, gebouw, onderhoud en de op handen zijnde zorgplicht. Een gastdocent of de eigen docent gaf de leerlingen een interactieve les over duurzaamheid in en rondom de school. Er werden voorbeelden gegeven van duurzame producten en de kinderen leerden welke keuzes ze zelf kunnen maken om zo de hun bewustwording over dit onderwerp te vergroten.
Met het materiaal uit het gratis lespakket brachten leerlingen vervolgens zelfstandig de duurzaamheid van de school in kaart. Ze onderzochten het schoolgebouw aan de hand van tien onderwerpen: afval, communicatie, energie, gebouw en omgeving, groen, hygiëne, mobiliteit, veiligheid, voedsel en water. Zo ontdekten zij wat er goed gaat en wat voor verbetering vatbaar is. Ze presenteerden hun bevindingen en aanbevelingen aan de klas en aan de schoolleiding. Daarna werden de leerlingen uitgedaagd om zelf een duurzame verbetering te bedenken voor hun school dat zij konden inzenden voor de a.s.r. scholen challenge. Leerlingen werkten zo samen met de school aan de verduurzaming van hun eigen leeromgeving.
De school(locatie) maakte door deelname aan de a.s.r. scholen challenge kans op een prijs van € 12.500 om het winnende idee onder begeleiding van a.s.r. daadwerkelijk uit te voeren.
De a.s.r. scholen challenge bestaat uit een aantal onderdelen:
De stichting, opgericht in 2008 op initiatief van de markt en onderdeel van de World Green Building Council, is het grootste en meest brede netwerk in Nederland voor het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Al zo’n 360 bedrijven en organisaties uit de bouw- en vastgoedwereld, maar ook grote eindgebruikers, gemeenten en kennisinstellingen ondersteunen de missie van de DGBC. Meer informatie: dgbc.nl.