Maatschappij

Helpen door te doen

Onder dit motto heeft a.s.r. Foundation activiteiten ontwikkeld waarbij medewerkers zich actief kunnen inzetten om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Zo deden medewerkers mee aan sportieve evenementen, vaak als sporter, maar zeker ook door hulp te bieden om het evenement te laten slagen. Deze evenementen zijn vaak gekoppeld aan een goed doel, zoals deelname aan de Dam-tot-Damloop en de toertocht Grand Départ.

Daarnaast geeft a.s.r. daar waar het kan, mooie initiatieven een steuntje in de rug of ontwikkelt zij zelf projecten om (groepen) mensen te helpen. 

Helpen door te doen

De Hartstocht

Het is inmiddels traditie dat Ditzo aan het einde van het jaar een deel van haar marketing- en tv-budget voor zorgverzekeringen inzet om de zorg te verbeteren. Dit jaar bond Ditzo de strijd aan met doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen: hart- en vaatziekten.

Een blauw pluchen hart is op pad gegaan om zoveel mogelijk kilometers te maken om geld in te zamelen voor onderzoek dat zich richt op de fatale aandoeningen bij vrouwen.In totaal werd met deze campagne € 307.650 gedoneerd aan het Hart- en Vaatcentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

De Andere Tour

Het a.s.r-wielerspektakel De Andere Tour was een zomerevenement in 2015 voor mensen van boven de 60, dat Marketing in samenwerking met Pensioenen organiseerde tijdens de Tour de France.

Tijdens De Andere Tour fietste de a.s.r.-wielerploeg met 42 deelnemers samen op een tandem alle 21 etappes van de Tour de France. De ploeg fietste precies dezelfde route als de officiële Tour de France, maar dan een dag eerder. Ook zij startten in Utrecht, beklommen de Alpe d'Huez en sprintten richting de finish op de Champs-Elysées. Dit gebeurde onder leiding van voormalig wielerprof Thomas Dekker. 

Doorgaan.nl

Doorgaan.nl is een crowdfundingplatform voor ondernemers, waarbij het publiek wordt opgeroepen om samen met De Amersfoortse in deze ondernemers te investeren.

Dit in 2014 gestarte platform van De Amersfoortse heeft in het eerste jaar € 820.000 geïnvesteerd in 20 succesvolle projecten. In 2015 zijn er uiteindelijk 60 projecten gestart, waarvan 33 projecten zijn gefinancierd. Dit jaar zijn er ruim 355.000 unieke bezoekers geteld en hebben 4.957 investeerders zich gemeld. Sinds de start van Doorgaan.nl is er al bijna € 1,8 miljoen vanuit de ‘crowd’ en De Amersfoortse geïnvesteerd in ondernemers. Doorgaan.nl heeft gemiddeld 7.000 bezoekers per week en meer dan een miljoen bezoekers bezochten het platform. De Facebookpagina heeft meer dan 13.000 likes en de crowdfundingprojecten zijn meer dan 10 miljoen keer op Facebook vertoond. 

Zorgmee-campagne

De Ditzo ‪Zorgmee-campagne van het zorgseizoen 2014 ondersteunde in 2015 negen zorginitiatieven met een totaalbedrag van € 410.000. Met dit initiatief wilde Ditzo structureel bijdragen aan betere zorg in Nederland.

​Iedereen mocht storten voor de Zorgmee-campagne, zowel klanten als niet-klanten. Ditzo wilde zo de discussie over zorg in Nederland aanzwengelen en daarnaast geld inzamelen voor concrete zorginitiatieven. ‘Zorg niet alleen voor je zelf, maar ook voor een ander’, was de gedachte. Elke gift werd door Ditzo verdubbeld. 

Met de projecten die in 2015 zijn gerealiseerd kon het Nationaal Ouderenfonds een BoodschappenPlusBus aanschaffen, werd het project ‘sport als medicijn’ gerealiseerd en is een Muziekids-studio in Almere geopend. Het merendeel van de donaties ging naar projecten voor ouderen, ruim 60%. 23% doneerde aan jongeren en 17% aan gezinnen. 

De campagne kreeg gedurende heel 2015 een vervolg. Dit jaar heeft Ditzo laten zien wat de initiatieven met het geld hebben gedaan en hoe ze een bijdrage hebben geleverd aan de zorg in Nederland. Ditzo wil de discussie over zorg blijven voeren, ook als het geen ‘zorgseizoen’ is. De resultaten van de Zorgmee-campagne staan op de Ditzo/zorgmee website.

Andere Spelen

Met de Andere Spelen helpt a.s.r. kinderen om meer te bewegen en krijgen onbekende sporten een podium. Eind 2014 was een groots evenement in de Jaarbeurs in Utrecht waar kinderen allerlei sporten uit konden proberen.

Maar daarmee is de Andere Spelen nog niet afgelopen. Want voor jongeren tussen 7 en 18 jaar oud is er de gratis speelkaart. Daarmee kunnen zij andere sporten uitproberen. Bijvoorbeeld een paar proeftrainingen Bossaball, Ultimate Frisbee of Fierljeppen.

De speelkaart is gratis, is een jaar lang geldig en de proeflessen zijn ook gratis.

Kijk kanker de wereld uit

Ditzo besloot in 2013 het hele marketingbudget voor een tv-commercial in te zetten voor een actie om kankeronderzoek te ondersteunen. Via de website www.kijkkankerdewerelduit.nl riep oud-voetballer John de Wolf Nederland op om ‘kanker de wereld uit te kijken’ door de video vooral te delen met familie en vrienden.

Voor elke bezoeker van het platform gaf a.s.r. 1 euro aan de onderzoeksafdeling van het Antoni van Leeuwenhoek. Voor elke kijker die de video deelde werd 2 euro gedoneerd. Al na een paar dagen was de actie zo succesvol dat het beoogde miljoen euro werd gehaald. 

Doodgaanendoorgaan.nl

Ardanta wil met de site doodgaanendoorgaan.nl aansluiten bij de wensen en behoeftes van de klant.

Concreet betekent dit klanten vooraf al informeren over het hoe en waarom van een uitvaart: wat heb je aan een  uitvaartverzekering? Hoe zie je je uitvaart voor ogen? Doodgaanendoorgaan.nl bleek een schot in de roos, met  ‘Bereken je uitvaart’ als populairste tool.

a.s.r. helpt adviseurs

Regionale adviseurs die dagelijks bezig zijn om klanten te helpen, kunnen zelf ook wel wat hulp gebruiken om duidelijker voor het voetlicht te komen. Vaak ontbreekt daar zowel de expertise voor als de financiële middelen.

Dat bracht a.s.r. op het idee om de knowhow op het gebied van reclame en publiciteit voor een kleine vergoeding ter beschikking te stellen aan 49 geselecteerde adviseurs.

Niet alleen kregen de adviseurs reclame op lokale radiozenders, ook werden posters gedrukt die in de omgeving werden opgehangen. 

a.s.r. en Diergaarde Blijdorp

Door shirtsponsorreclame bij Feyenoord af te staan aan Diergaarde Blijdorp, heeft a.s.r. in 2013 de Rotterdamse dierentuin geholpen. Blijdorp kreeg het moeilijk door het terugdraaien van de subsidie van de gemeente. Bij deze helpcampagne hoorde een tv-commercial met Giovanni van Bronckhorst en knuffelolifant Olli.

Olli werd speciaal voor Blijdorp ontwikkeld. Op de eerste verkoopdag in Blijdorp, in het speciaal voor deze mascotte ingerichte ruimte, ontstond er een ware run op. In december ging het 100.000e exemplaar over de toonbank van de souvenirwinkel. Een groot deel van de opbrengst van Olli kwam ten bate van Blijdorp en de dierentuin mocht zich verheugen op zo’n 75.000 extra bezoekers. 

a.s.r. en Diergaarde Blijdorp