Nieuws en Pers Pers a.s.r. real estate lanceert fonds voor hernieuwbare energie
Pers Utrecht 19 juli 2024 07:30 EU/Amsterdam

a.s.r. real estate lanceert fonds voor hernieuwbare energie

Op 1 juli 2024 heeft a.s.r. real estate het ASR Dutch Green Energy Fund I opgericht. Het fonds heeft een huidige omvang van circa 400 miljoen euro en de ambitie om door te groeien naar 800 miljoen euro en investeert met name in zonne- en windparken in Nederland. Ook bestaat de mogelijkheid in het fonds om te investeren in energieopslag in batterijen. a.s.r. real estate wil hiermee een bijdrage leveren aan de energietransitie.

Het ASR Dutch Green Energy Fund I is het zesde sectorfonds van a.s.r. real estate en het eerste sectorfonds voor infrastructuur. Ook bij dit fonds treedt ASR Levensverzekering N.V. op als anchor investor. In de afgelopen periode is een portefeuille opgebouwd bestaande uit vier windparken en een zonnepark. Het fonds is opengesteld voor professionele beleggers.

Via het nieuwe fonds kunnen professionele beleggers een impuls geven aan de energietransitie in Nederland. Het ASR Dutch Green Energy Fund I heeft een looptijd van 20 jaar en streeft naar een fondsomvang van minimaal 800 miljoen euro. Op dit moment bestaat de portefeuille van het ASR Dutch Green Energy Fund I uit vier Nederlandse windparken met in totaal 48 windmolens en een zonnepark met 60.000 zonnepanelen. Het hernieuwbare energiefonds levert op dit moment jaarlijks 583 GWh aan energie, waarmee ruim 200.000 huishoudens van stroom voorzien kunnen worden.

Dick Gort, CEO a.s.r. real estate: ”Met dit fonds willen we samen met investeerders verder bijdragen aan de energietransitie. Door het oprichten van het ASR Dutch Green Energy Fund I breiden we ons vastgoed vermogensbeheer platform verder uit. Hiermee geven we invulling aan onze missie dat we eeuwigheidswaarde willen creëren voor onze beleggers en de maatschappij.”

Het ASR Dutch Green Energy Fund I heeft als doel beleggen in hernieuwbare energie. Het fonds heeft zich ten doel gesteld om tenminste 95% van haar portefeuille te beleggen in beleggingen die een directe of indirect bijdrage leveren aan de energietransitie in Nederland. Daarnaast stelt het fonds zich ten doel de beleggingen van het fonds waar mogelijk in lijn te brengen met de EU Taxonomie en verordeningen op deze wijze een substantiële bijdrage te leveren aan de milieudoelstelling 'klimaatverandering mitigatie' zoals beschreven in artikel 10 van de EU Taxonomieverordening.

Dit bericht is geen aanbod of uitnodiging tot aankoop van deelnemingsrechten. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Zie voor meer informatie over het fonds, de duurzaamheidsaspecten en de risico’s: https://asrrealestate.nl/media/hq3n4ndk/asr-dgef-i-prospectus-june-2024.pdf

asr real estate