ASR Nederland N.V. (a.s.r.) en Assicurazioni Generali S.p.A. (Generali Group) zijn overeengekomen dat a.s.r. de aandelen overneemt van Generali Nederland N.V. Met de overname verstevigt a.s.r. zijn positie op de Nederlandse verzekeringsmarkt verder. Generali Nederland is al meer dan 145 jaar actief in Nederland en bedient met circa 350 medewerkers de markt met een breed assortiment schade- en levensverzekeringen.
De overname sluit goed aan bij de strategie van a.s.r. om naast organische groei ook te groeien door middel van gerichte overnames. Generali Nederland realiseerde in 2016 een omzet van € 379 miljoen, waarvan € 275 miljoen in schadeverzekeringen en € 104 miljoen in levensverzekeringen.
Jos Baeten, CEO a.s.r.: ‘Generali Nederland is een mooi bedrijf dat producten en diensten biedt die goed aansluiten bij a.s.r. Gezamenlijk vormen we een nog sterker bedrijf met een stevige positie in het intermediaire distributiekanaal. Ik zie ernaar uit om de klanten en de nieuwe collega’s van Generali te verwelkomen bij a.s.r. Deze acquisitie past uitstekend in onze strategie om ook te groeien door middel van gerichte overnames en is consistent met onze belofte aan de aandeelhouders om kapitaal in te zetten voor winstgevende groei en kapitaalgeneratie. De overname verstevigt onze marktpositie zowel op het gebied van Leven als van Schade. Onze klanten en die van Generali kunnen erop vertrouwen dat onze dienstverlening en onze solide bedrijfsvoering onverminderd zullen worden voortgezet. Ik dank het management van Generali hartelijk voor de constructieve gesprekken die wij afgelopen periode met elkaar hebben gevoerd.’
De transactie voldoet aan de strikte financiële criteria die a.s.r. aan overnames stelt. Met de overname verwacht a.s.r. schaal- en kapitaalvoordelen te behalen.
De belangrijkste elementen van de transactie:
De ondernemingsraden van a.s.r. en Generali Nederland hebben een positief advies uitgebracht over de overname. De overname vindt plaats onder voorbehoud van goedkeuring van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Consument & Markt.