Nieuws en Pers Nieuws Politieke klimaat voor 40% mkb'ers van invloed op verduurzamingskeuzes
Nieuws Utrecht 17 maart 2025 09:00 EU/Amsterdam

Politieke klimaat voor 40% mkb'ers van invloed op verduurzamingskeuzes

40% van de ondernemers geeft aan dat het politieke klimaat invloed heeft op de verduurzamingskeuzes die ze maken. Opmerkelijk is dat mkb’ers die meer belang hechten aan duurzaam ondernemerschap, vaker aangeven dat het huidige politieke klimaat invloed heeft op de duurzame keuzes die het bedrijf maakt. Uit het onderzoek, dat in opdracht van a.s.r. onder 308 mkb-ondernemingen is uitgevoerd door Motivaction, blijkt dat voor 33% van de ondernemers het politieke klimaat ook van invloed is op hoe zij invulling geven aan het duurzaamheidsbeleid van de organisatie.

asr gebouw met heide-daktuin

Opvallend is dat mkb’ers die meer belang hechten aan duurzaam ondernemerschap vaker aangeven dat het huidige politieke klimaat invloed heeft op de keuzes met betrekking tot duurzaamheid die het bedrijf maakt. Een ruime meerderheid van de ondernemers (65%) vindt duurzaamheid binnen de onderneming belangrijk, vooral grotere mkb-bedrijven met meer dan 50 werknemers zien duurzaamheid als een vast onderdeel van hun bedrijfsvoering. Zij zetten vooral in op de energietransitie en het recyclen en verminderen van afval. Naast het naleven van wet- en regelgeving, wat voor 31% de belangrijkste drijfveer is, voelen veel ondernemers de verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties en wil men het milieu beschermen (bijna 30%). Minder vaak worden redenen als persoonlijke overtuiging, concurrentievoordeel en klantvraag genoemd. Ondernemers die duurzaamheid belangrijk vinden, zijn doorgaans ook sterker overtuigd van de positieve impact hiervan op het succes van hun bedrijf. Slechts 16% van de ondervraagde bedrijven zegt geen duurzaamheidsmaatregelen te treffen. 

Mariska van Donge, manager sustainability bij a.s.r.: ‘Goed om te zien dat steeds meer ondernemers oog hebben voor duurzaamheid. Het gaat dan nog vaak om het naleven van regelgeving en het verminderen van negatieve impact door energietransitie en recycling. Er liggen ook veel kansen voor ondernemers in duurzame innovaties en het zoeken naar mogelijkheden om positieve impact te maken, zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van bio-based bouwmaterialen, duurzaam schadeherstel en een supermarkt die geen verpakkingsmateriaal gebruikt.’

Diversiteit en inclusie wordt door ongeveer 1 op de 10 ondernemers gezien als onderdeel van duurzaam ondernemen. 45% van de mkb’ers geeft aan overwegend positief te zijn over investeren in de ondersteuning van neurodiverse medewerkers binnen de organisatie. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat maar 16% van de bedrijven op dit moment beleid of programma’s heeft om neurodiverse medewerkers te ondersteunen. 

 

Marketing
Gerelateerd nieuws

Contact