Naast financiële soliditeit heeft a.s.r. ook aandacht voor de maatschappelijke impact van haar producten en diensten. Zo streeft a.s.r. ernaar om producten en diensten te ontwikkelen die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, zoals klimaatverandering en toenemende inkomensongelijkheid. Voorbeelden van deze producten zijn: de betaalbare arbeidsongeschiktheids-verzekering, of de ‘Langer mee AOV’, ontwikkeld voor zelfstandige ondernemers met een (fysiek) zwaar beroep, zodat zij door tijdige aanpassingen in werk, opleiding of bedrijf hun beroep kunnen voortzetten tot de pensioengerechtigde leeftijd en de startershypotheek met een looptijd van 40 in plaats van 30 jaar, zodat starters een huis kunnen kopen met lagere maandlasten.
a.s.r. werkt daarnaast veel aan preventie, door bijvoorbeeld klanten van Zorg- en AOV-verzekeringen te helpen met alle facetten van duurzame inzetbaarheid waaronder gezondheid en vitaliteit. Daarnaast geeft a.s.r. schadeklanten graag preventieadvies en -tips om schade te voorkomen. En mocht er toch schade ontstaan, dan kijkt a.s.r. eerst of het product op een duurzame manier kan worden hersteld, voordat het product wordt vervangen door een nieuw product.
Het Duurzaam Verzekeren Beleid beschrijft hoe we duurzaamheid (of: ESG) integreren in onze verzekeringsprocessen. Het geeft kaders voor het toepassen van duurzaamheidscriteria in 1) risico-inschatting en klantacceptatie (samen ‘underwriting’ genoemd) en 2) in productontwikkeling en in prijsstelling.