Sponsor en donatiebeleid

Het bestaansrecht van a.s.r. is mensen helpen. We helpen mensen bij het samen delen van risico’s en het samen opbouwen van vermogen voor later. Als grote verzekeraar wil a.s.r. een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. We zien drie strategische thema’s waarop we de meeste impact kunnen maken. Deze thema’s zijn het uitgangspunt voor keuzes die a.s.r. maakt, ook in haar sponsor- en donatiebeleid.

Strategische thema's
Duurzaam leven en klimaat

Klimaatverandering en biodiversiteitsverlies leiden tot grote risico's voor onze klanten, ons bedrijf en de maatschappij in het algemeen. Daarom verkleinen we onze voetafdruk en investeren we in activiteiten die de energietransitie ondersteunen en de biodiversiteit herstellen. 

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid

Er is in toenemende mate aandacht voor gezondheid en vitaliteit, mede ingegeven door maatschappelijke ontwikkelingen. a.s.r. richt zich op het voorkomen van ziekte, verzuim en arbeidsongeschiktheid en zet zich in om mensen langer en gezonder te laten werken, om zodoende een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving. Als partner van de Koninklijke Wandelbond Nederland en hoofdsponsor van de Avond4Daagse draagt a.s.r. bij aan het leuker, inclusiever en makkelijker maken van een gezonde leefstijl. 

Financiële redzaamheid en inclusie

Als financiële dienstverlener vindt a.s.r. het belangrijk dat mensen financiële continuïteit in hun leven hebben en dat zij in staat zijn om verantwoorde risico’s te nemen en bewust financiële keuzes maken. Voor sommige mensen is dat niet eenvoudig, zij hebben daar hulp bij nodig. a.s.r. wil meehelpen te voorkomen dat mensen in de schulden komen, of ze helpen om er weer uit te komen. a.s.r. heeft hiervoor een omvangrijk maatschappelijk programma onder de naam Doenkracht, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan een financieel bewust, redzaam en weerbaar Nederland. Voor nu, later en altijd.

Sponsoring en donaties

Het sponsor- en donatiebeleid van a.s.r. is terughoudend. Alleen sponsorverzoeken van maatschappelijke aard die passen binnen de strategische thema’s van a.s.r. kunnen worden gehonoreerd. Hierbij hanteert a.s.r. de volgende voorwaarden:

  • Het sponsordoel sluit aan bij ten minste één van de drie strategische thema's van a.s.r.
  • De aanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:
    • Het verzoek is bestemd voor een goede doelen-instelling die in het bezit is van een CBF-keurmerk en/of certificaat 'register goede doelen' (ANBI); en
    • bevat een omschrijving en/of argumentatie waarom de aanvraag past binnen het sponsor- en donatiebeleid van a.s.r.; en
    • bevat een reden en/of aanleiding voor het sponsorverzoek; en
    • bevat de gewenste bijdrage vanuit a.s.r.; en
    • de sponsoraanvraag is voorzien van:
      • Naam en functie van de persoon, organisatie of instelling die het verzoek indient
      • Telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
      • Eventuele relatie van de aanvragende organisatie tot a.s.r.
Voor sponsoring of donaties komen niet in aanmerking:
  • Organisaties of projecten die alleen individuele belangen dienen
  • Organisaties of projecten die discrimineren op basis van ras, seksuele geaardheid, religie, geslacht, onbekwaamheid of leeftijd
  • Organisaties of projecten die verbonden zijn aan politiek, wetgeving, lobby en/of zaken die direct of indirect geëxploiteerd worden ten voordele van een overheidsfunctionaris of een nauw verwante persoon van een overheidsfunctionaris. a.s.r. doet geen giften of politieke donaties en biedt geen evenementen aan, aan politieke partijen of kandidaten voor politieke functies
  • Organisaties of projecten waarvan de aanhangers, deelnemers of organisatoren aanstootgevend gedrag promoten of vertonen
  • Individuele sporters of teams

Alleen verzoeken, die worden ingediend via het aanvraagformulier en voldoen aan de voorwaarden, worden in behandeling genomen. Dat biedt echter geen zekerheid tot het honoreren van het verzoek, ook al voldoet het verzoek aan de voorwaarden. Over redenen voor afwijzing gaat a.s.r. niet in discussie.

Bij een humanitaire crisis kan de Management Board van ASR Nederland N.V. besluiten gehoor te geven aan een oproep om financiële steun, al dan niet gekoppeld aan een bijdrage van medewerkers, ook al zijn er geen raakvlakken met de strategische thema’s. Daarnaast kan a.s.r. als grote Utrechtse werkgever vanuit maatschappelijke betrokkenheid een uitzondering maken op het beleid door het leveren van een financiële bijdrage aan Utrechtse initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid in en promotie van haar vestigingsstad.

Contactinformatie