Er werken gemiddeld bij a.s.r. meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan bij organisaties in dezelfde orde van grootte. Ook stimuleert a.s.r. leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen. Door deze inspanningen behoudt a.s.r. Trede 1 op de PSO, die a.s.r. sinds januari 2020 als enige verzekeraar in Nederland heeft gehaald.
Doel van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Passend bij de rol van a.s.r. als duurzame werkgever worden via de Participatiedesk, onderdeel van HR, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maximaal 2 jaar ingezet op opdrachten binnen a.s.r. Zij krijgen zo de tijd om werkervaring op te doen en werknemersvaardigheden te ontwikkelen. Doel is om ze daarna uit te laten stromen naar een vaste functie.
a.s.r. heeft Trede 1 behouden door in de afgelopen 2 jaar meer mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan te nemen of aan het werk te houden. Op dit moment werken bij a.s.r. 49 collega’s uit deze doelgroep, met de ambitie dat dit er in 2026 70 zijn. Daarnaast heeft a.s.r. nu een grotere indirecte bijdrage dan 2 jaar geleden. Dit houdt in dat a.s.r. haar inkoopbeleid heeft aangescherpt: organisaties waar a.s.r. mee samenwerkt moeten kunnen aantonen dat ze zich inzetten voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen is een meetinstrument van TNO dat objectief bepaalt in welke mate een organisatie socialer onderneemt. Maar het is ook een keurmerk. Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun leveranciers en opdrachtnemers om socialer te ondernemen. Ga voor meer informatie over PSO naar www.pso-nederland.nl.